Airfoil vortex trap

Componenta lift  generata de profilul aerodinamic depinde de trei parametri principali : geometria profilul aerodinamic, unghiul de atac si numarul lui Reynolds.

Airfoil
Se remarca doua situatii :

  1. unghiul de atac este de 10 grade – componenta lift generata de profil atinge maximul
  2. unghiul de atac este de 20 grade- liniile de curent nu se mai „lipesc” de suprafata profilului, acestea se desprind si apar turbulente . Performantele profilui aerodinamic scad . (stall )

stall In cazul turbinelor VAWT pentru a obtine un  randament maxim trebuie ca tranzitia de la curgerea laminara la cea turbulenta sa se produca cat mai tarziu.
Una din solutii la nivel teoretic este  : airfoil vortex trap :
trapped vortexSe pleaca de la ipoteza ca o cavitate in profilul aerodinamic va genera un vortex (vartej, turbion) care va fi capabil sa  reataseaze pe suprafata profilului  liniile de curent  eliminand turbulentele.

Astel au aparut familiile de profile Kline–Fogleman airfoil in paralel cu constructori de turbine  VAWT care folosesc acest tip de profil cu cavitati sau in trepte  ca Pacwind sau FireflyPower .

Vezi si brevetele : US20100322770  si  US20070224029

KFMCFD

Din pacate testele in tunelul aerodinamic au aratat ca  vortexul este instabil sau in cazul cel mai bun are o perioada foarte scurta de stabilitate fapt ce face imposibila reatasarea liniilor de curent pe suprafata profilului aerodinamic. Si testele asupra profilelor KFm au dovedit slabe performante aerodinamice in raport cu profilele aerodinamice gen NACA.

Totusi se  incearca stabilizarea activa a vortexului   (VortexCells2050)  folosind senzori si suprafete de control.

Simularea CFD realizata de  Profesor Kunio Kuwahara,
Institute of Space and Astronautical Science , Japan

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *